The teaching of philosophy in high school

New challenges

Authors

Keywords:

Challenges, High School, Philosophy

Abstract

Throughout the history of Brazilian primary and secondary school education, philosophy has not occupied a privileged position. It has been studied only as a complementary subject and taught by teachers from different fields of knowledge. The adoption of philosophy as a mandatory discipline in high schools is the outcome of mobilizations by students and professionals from this field, who advocate the importance of philosophy for the education of students. However, since its insertion in the curriculum at this level of schooling, there have been new challenges regarding its praxis surfaced, demanding new reflections on philosophy teaching in high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Daniel Durante Pereira. Filosofia sem filósofos: análise de conceitos como método e conteúdo para o ensino médio. In: BIELA, Jaime; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de (org.). Filosofia no ensino médio: desafios e perspectivas. Natal: EDUFRN, 2012, p. 67-86.

ALVES, Luis Carlos Ribeiro. PCN's e ensino de filosofia na escola pública: desafios e perspectivas. Intuitio, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 215-23, 2011.

ASPIS, Renata Pereira Lima. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Cedes, Campinas, v. 24, n. 64, p. 305-20, set./dez. 2004. https://doi.org/10.1590/s0101-32622004000300004.

AZEREDO, Jéferson Luis de. O papel da história da filosofia no ensino médio: uma interrogação a partir de Deleuze. Saberes, Natal, v. 1, n. 6, p. 34-52, 2011.

BARBOSA, Claudio Luis de Alvarenga. A filosofia no ensino médio e suas representações sociais. 2005. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

BIELA, Jaime; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de. Apresentação. In: BIELA, Jaime; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de (org.). Filosofia no ensino médio: desafios e perspectivas. Natal: EDUFRN, 2012, p. 7-15.

BRASIL. Lei nº 11.684, de 02 de junho de 2008. Torna obrigatório o ensino das disciplinas de Filosofia e Sociologia no ensino médio. Brasília: Presidência da República, [2008]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11684.htm.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira; CARVALHO, HHelder Buenos Aires de. A filosofia no ensino básico: diagnóstico e perspectivas nas escolas urbanas de Teresina (PI). Cadernos do pet filosofia, v. 2, n. 4, p. 91-113, jul./dez. 2011. https://doi.org/10.26694/cadpetfil.v2i4.576.

CUNHA, Luiz Antônio. A universidade temporã: o ensino superior da colônia à era Vargas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.

DEINA, Wanderley José. Filosofia no ensino médio e o problema da formação política: uma discussão sob a perspectiva da Teoria Crítica. São Paulo. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. https://doi.org/10.11606/D.48.2007.tde-29012009-145425.

FAVARETTO, Celso. A filosofia e o seu ensino. In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (org.). Ensinar filosofia. Vol. 2. Cuiabá: Central de Texto, 2013. p. 19-36.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Introdução à história da filosofia. In: HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Hegel. Trad. Antônio Pinto de Carvalho. Vol. 2. São Paulo: Nova Cultural, 1989, p. 81-158. (Os pensadores).

KOHAN, Walter. Como ensinar que é preciso aprender? Filosofia: uma oficina de pensamento. In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (org.). Ensinar filosofia. Vol. 2. Cuiabá, MT: Central de Texto, 2013, p. 74-83.

PEGORARO, Olinto. Política da filosofia no Brasil. Porto Alegre: Zero Hora, 1979.

PLATÃO. A república. Livro VII. Trad. Elza Moreira Marcelina. Brasília: Ed. UnB, 1985, p. 46-51.

RONDON, Roberto. Entre o universalismo da tradição filosófica e a diversidade local nas escolas e seus sujeitos. In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (org.). Ensinar filosofia. Vol. 2. Cuiabá: Central de Texto, 2013, p. 60-72.

SOARES, Washington Luiz de Oliveira. Um estudo sobre os desafios de ensinar filosofia nas escolas com ensino médio na cidade de Barbacena/MG. 2012. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação - Universidade Federal de São João Del Rei, São João Del Rei, 2012.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Filosofia como disciplina: entre a instituição, a vigilância e o pensar filosófico. In: BIELA, Jaime; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de (org.). Filosofia no ensino médio: desafios e perspectivas. Natal: EDUFRN, 2012, p. 37-49.

Published

2016-09-13

How to Cite

PEREIRA DE ARAUJO SOUSA, Kairon. The teaching of philosophy in high school: New challenges. Inquietude, Goiânia, v. 6, n. 2, p. 75–95, 2016. Disponível em: https://revistainquietude.com.br/index.php/inquietude/article/view/188. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Artigos