A arte como uma possibilidade de educação emancipatória na Educação de Adolescentes, Jovens e Adultos
Schlagworte:
EAJA, Dialogicidade, Educação emancipatória, ArteAbstract
The following experience report is a snippet of a project developed and implemented by pedagogy academics of the Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (FE/UFG) in the curricular course named Estágio Curricular Obrigatório nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. The project was developed in a municipal public school in the city of Goiânia which implements the Educação de Adolescentes, Jovens e Adultos (EAJA) (in English: Education of Adolescent, Young, and Adult learners). Under the conception of Dialogicidade, we sought constructive elements that connect action and reflection. According to Freire (1987), one can transform the world through liberating education, in which each one is author and protagonist of their own life. According to Rancière (2012, p. 16), “each intellectual act is a path traced between a form of ignorance and a form of knowledge, a path that constantly abolishes any fixity and hierarchy of positions with their boundaries”. We sought educational practices that make feasible sensible forms of experiencing, welcoming, and resolving the challenges experienced by learners. We resorted as well to the theory of the Proposta Triangular, aiming to encourage experimentation, creation, and appreciation to all learners; the introduction of art in the classroom enables a more sensible education which expands and transforms reality.
Downloads
Literaturhinweise
BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 nov. 2017.
ESCOLA MUNICIPAL ANTÔNIO FIDELIS. Projeto Político Pedagógico (PPP). Goiânia, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALDINO, Pedro Danilo. A relação entre estética e política na obra de Jacques Rancière. 2016. 92 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
GOIÂNIA. Proposta político-pedagógico da educação de adolescentes, jovens e adultos. Goiânia: Secretaria Municipal de Educação/SME, 2016.
LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, W. Lambert. Desenvolvimento da capacidade criadora. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Mestre Jou, 1977.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas: Alínea, 2007.
NERIS, Rodrigo. Descaminhos da experiência: uma jornada de investigação com estudantes na construção de sentidos na e para a experiência. 2016. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2016.
NIETZSCHE, Friedrich. Obras completas. Sel. textos Gerárd Lebrun; trad. e notas Rubem Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
SOARES, Eder. A dialogicidade freireana na educação de jovens e adultos. 2006. 180 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Faculdade de História, Direito e Serviço Social, Universidade Estadual Paulista, Franca, 2006.
STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 1999.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2019 Alana da Silva Melo, Jardeson Rodrigues da Silva de Sousa, Juliene do Couto

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.