From Casearius to the Collegium

Spinozan contribution to the teaching of philosophy

Authors

  • Fernando Bonadia de Oliveira State University of Campinas

DOI:

https://doi.org/10.59780/axjc5116

Keywords:

Teaching of Philosophy, Baruch Spinoza (1632 – 1677), Johannes Casearius (1642 – 1676), Modern education

Abstract

This article explores the meanings that the example of the young Johannes Casearius – perhaps the most known apprentice of the new sciences of the seventeenth-century philosopher Baruch Spinoza – may have for a reflection on the teaching of Philosophy in contemporary schools. The example, considered in comparison with Spinoza’s experience with the collegium, which gathered to read and study his texts, offers the possibility to meditate on the dimensions of time and space in the relations between master and apprentice in the field of Philosophy. We seek to show how Spinoza’s attitude towards his student, considered rebellious and unpleasant, as well as towards the collegium, can help us reflect on the way in which the Philosophy teacher, despite recognizing the imperfections of some students, can put more effort into promoting the cultivation, rather than the curtailment, of philosophical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUYSE, F. Spinoza, Boyle, Galileo: was Spinoza a strict mechanical philosopher? Intellectual History Review, n. 22, mar. 2013. https://doi.org/10.1080/17496977.2012.737990.

CHAUI, M. Depoimento. In: FURTADO, J.; CORDEIRO, D. (Org.). Arte da aula. São Paulo: SESC, s/d, p. 141-54.

CHAUI, M. Ideologia e educação. In: Em defesa da educação pública, gratuita e democrática. Belo Horizonte: Autêntica, 2018, p. 73-94.

CLAPARÈDE, É. A educação funcional. Trad. J. B. Damasco Penna. Rio de Janeiro: Companhia Editora Nacional, 1940.

CORTESÃO, L. O arco-íris na sala de aula? Processos de organização de turmas: reflexões críticas. In: Cadernos de organização e gestão curricular, Lisboa, s/d.

DELEUZE, G. L’abécédaire Gilles Deleuze. Entrevista e roteiro: Claire Parnet. França, 1988. Disponível em: https://www.archive.org/details/Deleuze. Acesso em: 12/10/2021.

DEWEY, J. Educação e vida. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, s/d.

DOMÍNGUEZ, A. Introducción. In: SPINOZA, B. Ética. Trad. Atilano Domínguez. Madrid: Trotta, 2009.

ESPINOSA, B. Os pensadores. Vários tradutores. São Paulo: Abril, 1973.

ESPINOSA, B. Carta 48. Trad. Fernando Bonadia de Oliveira. Trilhas filosóficas, Caicó, n. 1, p. 113-4, jan./jun. 2008.

ESPINOSA, B. Tratado político. Trad. Diogo Pires Aurélio. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

ESPINOSA, B. Breve tratado sobre Deus, o homem e seu bem-estar. Trad. Emanuel Fragoso e Luís César Oliva. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

ESPINOSA, B. Princípios da filosofia cartesiana & Pensamentos metafísicos. Trad. Homero Santiago e Luís César Oliva. Belo Horizonte: Autêntica, 2015a.

ESPINOSA, B. Ética demonstrada em ordem geométrica. Trad. Grupo de Estudos Espinosanos. São Paulo: Edusp, 2015b.

ESPINOSA, B. Tratado da emenda do intelecto. Trad. Cristiano Novaes de Rezende. Campinas: Editora da Unicamp, 2015c.

ESPINOSA, B. Correspondência entre Espinosa e Oldenburg. Trad. Samuel Thimounier Ferreira. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

LUZURIAGA, L. História da Educação Pública. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

MÉCHOULAN, H. Dinheiro e liberdade: Amsterdã no tempo de Espinosa. Trad. Lucy Magalhães. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.

MEINSMA, K. O. Spinoza et son cercle. Trad. S. Roosenburg. Paris: Vrin, 1983.

NADLER, S. Espinosa – vida e obra. Trad. Espadeiro Martins. Lisboa: Publicações Europa-América, 2003.

NEGRI, A. A anomalia selvagem: poder e potência em Spinoza. Trad. Raquel Ramalhete. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

OLIVEIRA, F. B. A amizade entre Espinosa e Simon de Vries. Conatus, n. 18, p. 29-39, 2019.

RAMOS, M. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001.

RAVÀ, A. A pedagogia de Espinosa [1933]. Trad. Emanuel Fragoso, Homero Santiago, Kácia Barros, Fernando Oliveira. Filosofia e Educação, Campinas, n. 5, p. 261-76, 2013. https://doi.org/10.20396/rfe.v5i1.8635419.

REZENDE, C. A gênese textual da doutrina da educação das crianças. Filosofia e Educação, Campinas, n. 5, p. 52-110, 2013. https://doi.org/10.20396/rfe.v5i1.8635411.

SANTIAGO, H. Em torno do Herem de Espinosa: a autonomia estudiosa. In: FRAGOSO, E.; GOMES, C. W.; LIMA, F.; SILVA, H. L. (orgs.). VI Colóquio Benedictus de Spinoza. Fortaleza: EdUECE, 2018, p. 291-351.

SILVA, W. Sobre a filosofia no “aspr’o”: do romance acadêmico às veredas da sala de aula. In: SANCHEZ, L.; SILVA, W. (orgs.). Filosofia presente: ensaios para novas transformações. Rio de Janeiro: Paco, 2021, p. 81-102.

SPINOZA, B. Opera. Ed. Carl Gebhardt. 4 v. Heidelberg: Carl Winter, 1925.

SPINOZA, B. Correspondencia. Trad. Atilano Domínguez. Madrid: Alianza, 1988.

SPINOZA, B. Correspondência completa e vida. [Obra Completa II] Organização de J. Guinsburg, Newton Cunha e Roberto Romano. Trad. J. Guinsburg e Newton Cunha. São Paulo: Perspectiva, 2014.

TRAGTENBERG, M. A delinquência acadêmica [1979]. Verve, São Paulo, n. 2, 2000, p. 175-84.

Published

2024-09-03

How to Cite

BONADIA DE OLIVEIRA, Fernando. From Casearius to the Collegium: Spinozan contribution to the teaching of philosophy. Inquietude, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 22–44, 2024. DOI: 10.59780/axjc5116. Disponível em: https://revistainquietude.com.br/index.php/inquietude/article/view/50. Acesso em: 21 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos